The influence of previous experience as an expert dance performer on dance teaching

Previous research has shown that a large number of expert performers make the transition to teaching. However, little research has been conducted concerning the relationship between expert performance and pedagogical expertise in dance. According to the ecological dynamics perspective, expertise emerges from the interaction of environmental constraints during extensive task experience and practice. The aim of this program of research was to study the personal and environmental constraints on the acquisition of expertise in dance teaching. Qualitative methodology using multiple case studies was employed. An in-depth, open-ended, semi-structured interview protocol was used to construct descriptions of participants’ developmental background and experience. Selection criteria for expert contemporary and ballet dance teachers (n=10) included a minimum of five years of professional experience, awards and peer recognition. Each participant had a unique pathway towards expertise characterised by its intrinsic dynamics; however, it was influenced by environmental factors. This suggests that there could be many ways to achieve expertise. Second, results suggest that an expert level of performance experience is not absolutely necessary in order to become an expert teacher. Nevertheless, some level of practice as a performer is necessary. Implications can be obtained for policy implementation in education and training. Developmental programs can be put into practice in order to: (a) facilitate dancers in making the transition from performance to teaching more efficiently, and (b) assist dance teachers in becoming better teachers.

Des travaux antérieurs ont montré qu’un grand nombre d’interprètes spécialisés se sont reconvertis dans l’enseignement. Mais peu d’entre eux ont traité de la relation entre les expertises performative et pédagogique dans le domaine de la danse. En partant de la perspective de la dynamique écologique, le savoir-faire est un produit de l’interaction entre elles des contraintes provenant de l’environnement durant la période du travail intensif et pratique. Le but de ce programme de recherche a été d’étudier les contraintes personnelles et environnementales dans l’acquisition des compétences dans l’enseignement de la danse. On a utilisé une méthodologie qualitative avec plusieurs études de cas. Un protocole d’interviews en profondeur, ouvertes, semi-structurées a été utilisé pour construire une description des antécédents et de l’expérience des participants. Parmi les critères de sélection des enseignants spécialisés en danse contemporaine et classique (n=10), on a retenu un minimum de cinq années d’expérience professionnelle, des prix et la reconnaissance des pairs. Chaque participant avait une voie d’accès unique vers l’expertise caractérisée par sa dynamique interne tout en ayant été influencé par des facteurs environnementaux. Cela suggère qu’il pourrait y avoir de nombreuses façons d'acquérir le savoir-faire. Les résultats laissent aussi penser que l’expérience de la performance à un haut niveau n’est pas absolument indispensable pour devenir un enseignant qualifié. Néanmoins, un certain niveau de pratique en tant qu’interprète s’avère nécessaire. On peut en tirer des conséquences dans la mise en œuvre d’une politique d’enseignement et de formation. Des programmes de développement peuvent être mis en pratique afin de : (a) faciliter avec davantage d’efficacité pour les danseurs la reconversion de la performance vers l’enseignement et (b) aider les professeurs de danse à devenir de meilleurs enseignants.

José Rodrigues
Queensland University of Technology, Australia

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