A Dance Journey with Visually Impaired Students

Can every child dance? Is every child entitled to learn how to dance? The absence of dance education programs for children with differently abled bodies has seldom been challenged in any contemporary curriculum planning and education reform. Drawing from a three-year collaborative action research project at a specialized school for children with varying degrees of visual impairment, this presentation discusses the possibility and accessibility of dance education for all children with and without (dis)abilities. In this presentation, I focus on my third-year project in which I led a group of nine students teachers to practice teaching at the Taipei School of the Visually Impaired. From an objective third-person perspective, I can examine the curriculum design more thoroughly in order to have a better understanding of the children with special needs while they are in a dance class. Using narrative inquiry as a research methodology, I use the data collected from the filed study, including in-depth interviews with students from the dance classes, students teachers, the school's teachers, teachers' journals, video clips, and pictures. I attempt to document the teaching journey fully and accurately in order to structure the curriculum for the visually impaired and ultimately pave a path to adaptive dance for children with visual impairments.

Tout enfant peut-il danser? Tout enfant a-t-il le droit d’apprendre à danser? L’absence de programmes d’enseignement de la danse pour les enfants dotés de corps aux aptitudes différentes a rarement été mise en cause dans toutes les préparations de programmes contemporains et réformes de l’éducation. À partir d’un projet de recherche d’action collaborative de trois ans dans une école spécialisée pour enfants visuellement déficients à des degrés variés, cette présentation discute de la possibilité et de l’accessibilité de l’enseignement de la danse à tous les enfants avec ou sans déficiences ou aptitudes. Dans cette présentation, je me centre sur le projet de trois ans dans lequel j’ai dirigé un groupe de neuf étudiants-professeurs dans la pratique de l’enseignement à l’École pour déficients visuels de Taipei. Avec l’objectivité d’une tierce personne, j’ai pu examiner l’organisation du programme plus en détail afin d’avoir une meilleurs compréhension des enfants à besoins spécifiques quand ils sont en cours de danse. Utilisant une enquête narrative comme méthodologie de recherche, je me sers des données recueillies dans l’étude préliminaire, notamment des interviews détaillées d’étudiants des cours de danse, d’étudiants-professeurs, d’enseignants de l’école, mais aussi les journaux de bord des enseignants, des clips vidéo et des photos. J’essaie de rendre compte du parcours d’enseignement de façon complète et précise afin d’élaborer un programme pour les déficients visuels et finalement ouvrir la voie d’une danse adaptée aux enfants à déficience visuelle.

Ra-Yuan Tseng
University of Taipei, Tawain

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