A dance-based project in response to an exhibit based on the book, Half the Sky, by Nicholas Kristof and Sheryl WuDunn

I will discuss and show footage of a residency at the Skirball Cultural Center in Los Angeles in 2012. I created a dance-based project in response to an exhibit based on the book, Half the Sky, by Nicholas Kristof and Sheryl WuDunn. The book and the exhibit explore challenges faced by women in the developing world and propose real-life solutions that are an inspiring call to action. The residency project introduced these themes to communities that would not have otherwise had access to experience the development and performance of this type of work. Over the course of six weeks, I worked with a group of high school girls from an underprivileged school in Los Angeles, and women from the Downtown Women’s Center, which is a refuge for homeless and abused women. The project was initiated by accompanying the girls to the museum exhibit. Each student presented ideas and reactions to the content of the exhibit and prompts on related topics during the rehearsal process, which were developed into phrases of movement and utilized to develop sections of the final work. Simultaneously, I taught dance at the Downtown Women’s Center and collaborated with the in-house spoken word performance group, The Divas. The Divas created spoken-word pieces that developed into a soundtrack for one of the dances the students performed. This Performative Presentation exemplifies how this methodology can evoke a powerful experience for all involved and how these experiences can provide positive social after-effect ripples.

Je discuterai d’une résidence au Skirball Cultural Center de Los Angeles en 2012 et en présenterai des extraits. J’ai créé un projet chorégraphique en réponse à une exposition basée sur le livre La moitié du ciel de Nicholas Kristof et Sheryl WuDunn. Le livre et l’exposition explorent les défis auxquels les femmes doivent faire face dans les pays en voie de développement et proposent de vraies solutions qui inspirent l’action. Le projet de résidence introduisait ces thèmes dans des communautés qui, sans lui, n’auraient jamais eu accès à une telle représentation de ce type d’œuvre et à son développement. J’ai travaillé pendant six semaines avec un groupe de lycéennes d’un quartier défavorisé de Los Angeles ainsi qu’avec des femmes du Downtown Women’s Center, un refuge pour femmes sans-abri et maltraitées. Le projet a commencé en accompagnant les lycéennes voir l’exposition au musée. Chacune a livré ses réactions au contenu de l’exposition et proposé des répliques sur des sujets voisins pendant le processus des répétitions ; ces répliques ont été développées en phrases chorégraphiques et utilisées comme séquences de l’œuvre finale. Dans le même temps, j’enseignais la danse au Downtown Women’s Center et collaborais avec le groupe d’expression orale du Centre, The Divas. The Divas ont créé des pièces parlées qui ont servi de fond sonore pour l’une des danses interprétées par les lycéennes. Cette présentation performative donne un exemple de la façon dont cette méthodologie peut être une expérience riche pour tous ses participants. Elle montre aussi comment de telles expériences peuvent avoir des répercussions sociales positives.

Robin Conrad
Fullerton College, USA

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