Dance Decoded: Why this step not that one?

This masterclass is aimed at choreographers, dancers and teachers. It explores factors that guide choreographic decision-making, by examining the process of crafting improvised material into repeatable vocabulary. The participants look at their own work, and that of others, to examine why a choreographer might select one movement over another and to consider what might be operating during that seemingly intuitive process – “Why this step, not that one?” Participants collectively take part in the creation of a short study in a facilitated and light-hearted negotiation of given challenges. The process encourages participants to ask questions of their own work and of each other’s about what governs aesthetic choices. The group workshops the outcomes of the discussion in small groups and applies them to their own practice. Through tasks, games and discussion, the dancer explores new possibilities, by pausing and ‘making conscious’ their moment decision-making in order to consider options beyond their initial choices. The masterclass poses questions around collaborative working, authorship and ownership, and the skills and mental dexterity required of today’s professional performers.

Suitable for all levels, preferably those with some engagement with practice, through teaching, performance or community work.

Cette master-class est destinée aux chorégraphes, aux danseurs et aux enseignants. Elle explore les facteurs qui guident la prise de décision chorégraphique en examinant le processus de transformation d’un matériel improvisé en un vocabulaire susceptible d’être répété. Les participants étudieront leur propre travail et celui des autres pour voir pourquoi un chorégraphe choisit un mouvement plutôt qu’un autre et pour considérer ce qui peut se passer durant ce processus apparemment intuitif – pourquoi ce pas-ci et pas celui-là ? Les participants prendront part à la création collective d’une courte étude sur des objectifs fixés qui pourront être surmontés simplement et de façon bon enfant. Pendant ce travail, les participants seront incités à poser des questions à partir de leur production et de celle des autres sur ce qui gouverne les choix esthétiques. Les résultats seront analysés en atelier par petits groupes de participants qui les appliqueront à leur propre pratique. À partir d’exercices, de jeux et de discussions, le danseur explorera de nouvelles possibilités, en marquant la pause pour « rendre conscient » le moment de la prise de décision et considérer les options qui vont au-delà de leurs choix initiaux. La master-class interroge sur les questions qui tournent autour du travail collaboratif, de la paternité et la possession d’une œuvre, ainsi que sur les aptitudes et la subtilité exigées des interprètes professionnels d’aujourd’hui.

Pour tous niveaux, de préférence pour des gens engagés dans la pratique par l’enseignement, la représentation ou le travail communautaire.

Lisa Risdale
University of Northampton, UK

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