Re-claiming Cabelo Seco through dance

Paulo Freire (1921 – 1997) and John Dewey (1859 – 1952) remain alive in the streets of Cabelo Seco in the southern reaches of the Amazon, identified as one of Brazil’s most dangerous communities. They live through the teaching and actions of community dance/arts educators’ efforts to re-claim their violated community. This paper explores understandings of community dance and the impact of past educational philosophers in current community dance projects. After describing the context of Cabelo Seco, the local community arts projects and the philosophies driving this work, I examine young peoples and teachers’ meanings that emerge in the community dance of Cabelo Seco. Utilising a constructivist methodology that values dialogic interaction as a means for building shared understandings, and semi-structured interviews and observations, I provide insights into diverse ways that people experience, value and make meaning from dance in community contexts. This paper highlights the pedagogical and philosophical lineage that clearly influences current and envisioned community dance action. Dewey, Freire, Eisner, Boal, Zequinha and other arts educators are ever present in Cabelo Seco, providing guidance and a steadying hand. This paper notes the relevance of vision and the necessity for value statements that underpin action and, most importantly, teaching and learning processes. This analysis explores the shifting and emerging role of dance in this community, focusing on how dance is helping to re-claim a community.

Paolo Freire (1921-1997) et John Dewey (1859-1952) sont toujours en vie dans les rues de Cabelo Seco, dans les vastes étendues au sud de l’Amazone, une communauté considérée comme une des plus dangereuses du Brésil. Ils sont toujours en vie à travers l’enseignement et l’action de la communauté des professeurs de danse/disciplines artistiques s’efforçant de réhabiliter leur communauté bafouée. Cet article explore les conceptions de la communauté de la danse et l’impact des philosophies de l’éducation du passé sur ses projets actuels. Après une description du contexte de Cabelo Seco, des projets artistiques de la communauté locale et des philosophies qui guident ce travail, j’examine les intentions des jeunes et des professeurs telles qu’elles ressortent au sein de la communauté de la danse de Cabelo Seco. En utilisant une méthodologie constructiviste – dans laquelle l’interaction dialogique a une grande importance comme outil pour construire une compréhension partagée – ainsi que des interviews et observations semi-structurées, j’apporte un éclairage sur les diverses façons dont, dans le contexte communautaire, les gens vivent la danse, l’apprécient et lui donnent du sens. Cet article souligne l’héritage pédagogique et philosophique qui, clairement, influence les actions, actuelles autant qu’à venir, de la communauté de la danse. Dewey, Freire, Eisner, Boal, Zequinha et autres pédagogues des disciplines artistiques sont toujours présents à Cabelo Seco, fournissant conseils et environnement stable. Cet article relève la pertinence des conceptions et la nécessité d’énoncés de valeur qui sous-tendent l’action et, plus important, les processus d’enseignement et d’apprentissage. Cette analyse explore le rôle changeant de la danse qui émerge dans cette communauté, se concentrant sur la façon dont la danse sert à réaffirmer une communauté.

Ralph Buck
National Institute of Creative Arts and Industries, University of Auckland

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