Collaborative creativity and choreographic practices

In the field of contemporary dance, little is written about the nature of collaborative creativity in choreographic practices. My research examines the practices of professional contemporary choreographers through the lens of group creativity theories from social psychology; in particular, how dance (or creativity) emerges from the interactions between dancers and choreographers. In conjunction with using this frame, these processes will be examined in the light of past research concerning artistic practices in general, and organisational behaviour literature. Both discourses offer understandings of how choreographic processes are dynamical in nature, involving negotiations between participants and context that result in contextually-specific choreographic works. Thus, to examine how movement emerges in choreographic processes, both the social interactions within choreographic groups and the surrounding environs will be attended to in field research. This research study will further complement past seminal research conducted from a cognitive psychological perspective and recent research into neuro-cognition to help develop a multi-faceted understanding of choreographic practices. Supporting the needs of the research are insights into the field research to be conducted during 2014, which involves observation and ethnographic interviews with three choreographic groups practicing in Australia. The two-pronged approach will collect data concerning both the progression and the perceptions of their processes. Grounded theory and discourse analyses will thus beconducted to reveal the nature of collaboration in choreographic practices in contemporary dance. A thorough analysis of past research has been conducted with data collection occurring from early 2014.

Dans le domaine de la danse contemporaine, on a peu écrit sur la nature de la créativité coopérative dans les pratiques chorégraphiques. Mon travail de recherche examine les pratiques de chorégraphes contemporains professionnels à travers le prisme de théories de créativité de groupe issues de la psychologie sociale ; en particulier la façon dont la danse (ou la créativité) émerge à partir des interactions entre danseurs et chorégraphes. Pour analyser ces processus, outre ce cadre, on utilisera l’éclairage des recherches antérieures sur les pratiques artistiques en général et la littérature sur le comportement de l’individu au sein d’une organisation. Les deux discours permettent de comprendre en quoi les processus chorégraphiques sont de nature  dynamique, mettant en jeu des négociations entre participants et une situation qui se résout en œuvres chorégraphiques contextuellement spécifiques. Ainsi, pour examiner la façon dont le mouvement émerge des processus chorégraphiques, les interactions sociales au sein des groupes de danse mais aussi l’environnement feront partie du champ de recherche. Cette étude complètera ultérieurement une recherche essentielle antérieure menée à partir d’une perspective de psychologie cognitive et de travaux plus récents de neurocognition pour aider à la compréhension des multiples facettes des pratiques chorégraphiques ; en soutenant que les nécessités de la recherche sont des aperçus sur le domaine de recherche qui doit être menée en 2014 et qui met en jeu observation et interviews ethnographiques de trois groupes chorégraphiques exerçant en Australie. Cette approche sur deux fronts fournira des données concernant à la fois la progression et les perceptions de leurs processus. Une théorie étayée et des analyses du discours seront ainsi conduites à mettre en lumière la nature de la coopération dans les pratiques chorégraphiques dans la danse contemporaine. Une analyse minutieuse de recherches antérieures a été menée avec un ensemble de données remontant au début de 2014.

Emily Gilfillan
Macquarie University, Sydney, Australia

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