Decoding Somatics
In this class, we explore ways to demystify and decode the somatic language used in many dance classes. Although commonly used by many teachers, somatic vocabulary may be confusing for the student who has been trained in a traditional studio setting. In a class based in somatics, students typically are provided with different avenues in which they may expand their understanding of movement including the use of imagery, anatomical descriptions, and deep movement explorations. Although students hear certain words and phrases from class to class, they may feel that concepts are being delivered in a different and confusing language. For example, how does the less experienced student translate the following: lengthen your sitz bones to your heels; allow the greater trochanter to excursion toward your sitz bones; move from your kidneys? Participants in this workshop will use principles from Martha Eddy’s BodyMind Dancing™, Laban Movement Analysis and Bartenieff Fundamentals. The workshop will include movement explorations, hands-on partner experiences, with time to examine anatomical drawings. Through this experience, participants will clarify language and integrate concepts from the somatic world.
The workshop if for all levels, even those without dance training.
Dans cette classe, nous explorerons les moyens de démystifier et de décoder le langage somatique utilisé dans de nombreux cours de danse. Bien que communément employé par de nombreux enseignants, le vocabulaire somatique peut prêter à confusion pour un étudiant formé dans le cadre d’un studio traditionnel. Dans une classe basée sur la somatique, on fournit habituellement aux étudiants différentes possibilités pour étendre leur compréhension du mouvement, y compris l’utilisation de l’image, les descriptions anatomiques, et les explorations de mouvement profond. Bien que les étudiants entendent certains mots et expressions de classe en classe, ils peuvent avoir l’impression que les concepts sont énoncés dans un langage inhabituel et confus. Par exemple, comment l’étudiant peu expérimenté traduit-il des expressions comme : étirez vos os de siège jusqu’à vos talons; permettez à votre grand trochanter d’aller vers les os du siège; bougez à partir de vos reins? Les participants à cet atelier utiliseront les principes de Martha Eddy (BodyMind Dancing ou éducation kinesthésique), de l’analyse du mouvement Laban et des Fondamentaux Bartenieff. L’atelier comprendra des explorations de mouvement, les expériences pratiques des partenaires, avec du temps pour étudier des planches anatomiques. À travers cette expérience, les participants clarifieront le langage et intègreront les concepts du monde de la somatique.
Pour tout niveau même ceux sans entraînement.
Tina Kambour
University of Central Oklahoma