A model for open rehearsals: Referencing the past and looking towards the future
Open rehearsals are broadly understood as rehearsals that are ‘open’ to an audience and therefore the term covers a spectrum of rehearsal formats. An open rehearsal can be a working rehearsal in a studio, but it can also be a full dress rehearsal in a theatre. Similarly, just as the audience can be the general public, it can also be an exclusive group of company ‘friends’. In this paper I do not argue the legitimacy of each open rehearsal format, but rather explore the lineage of these events through analysis of existing texts and personal communications. There are references of open rehearsals, in their varying formats, dating as far back as 17th century early ballet; however they are poorly documented and have not previously been a subject of academic investigation. Focusing only on the mainstream artistic dance company context, this paper references the past and present open rehearsal practices of companies located in Australia, North America and the United Kingdom. In 2013 a model for open rehearsals directed at non-expert audiences was trialled with The Australian Ballet and Sydney Dance Company. Simultaneously referencing the past and looking towards the future, this paper introduces the model and discusses some initial findings.
Les répétitions ouvertes sont couramment vues comme des répétitions qui sont « ouvertes » au public et, par conséquent, ce terme recouvre tout un spectre de types de répétitions. Une répétition ouverte peut être une répétition de travail en studio mais elle peut aussi être une répétition en costumes dans un théâtre. De même, tout comme le public peut être composé de spectateurs en général, il peut aussi être fait d’un groupe fermé d’« amis » de la compagnie. Dans cet article, je ne conteste pas la légitimité de chaque type de répétition ouverte mais examine plutôt l’historique de tels événements à travers l’analyse des textes disponibles et de communications personnelles. On trouve des références à des répétitions ouvertes, dans toute la diversité de leurs types, qui remontent aussi loin que dans les ballets anciens du xviie siècle ; toutefois, elles sont peu documentées et n’ont pas déjà fait l’objet d’un thème de recherche universitaire. En se centrant uniquement sur les principaux courants des compagnies de danse, cet article fait référence aux pratiques de répétition ouverte passées et présentes de compagnies situées en Australie, aux États-Unis et au Royaume Uni. En 2013, un modèle de répétition ouverte orienté vers des publics non experts a été expérimenté par The Australian Ballet et la Sydney Dance Company. En faisant référence au passé tout en regardant vers l’avenir, cet article introduit ce modèle et en discute les premières découvertes.
Anja Ali-Haapala
Queensland University of Technology (QUT), Australia.